oktan

Zmiana kodów CN

W ostatnich dniach na stronach RCL pojawił się projekt zmiany rozporządzenia zawierającego wykaz kodów CN paliw podlegających koncesjonowaniu. Istotą tego projektu jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego zmian wynikających z aktualizacji Nomenklatury Scalonej CN, przyjętych na poziomie unijnym kilka tygodni temu. Polegają one na całkowitej likwidacji dotychczasowego kodu CN oleju napędowego bez zawartości biokomponentów (CN 2710 19 43) i zastąpienie go dwoma nowymi kodami (CN 2710 19 42 i 44). Klasyfikacja oleju napędowego z zawartością biokomponentów (CN 2710 20 11) pozostanie natomiast bez zmian.

Pełna treść tego projektu dostępna jest pod adresem: LINK. Zgodnie z obecnymi założeniami ma on zacząć obowiązywać 1 stycznia 2025 r., a więc w tym samym momencie co zmiany w samej Nomenklaturze Scalonej. Jeśli tak się faktycznie stanie, to wszyscy przedsiębiorcy mający w swoich koncesjach (WPC, OPC, OPZ, MPC) olej napędowy o kodzie CN 2710 19 43 będą obowiązani w terminie do 31 stycznia 2025 r. złożyć wnioski do URE o zmianę tych koncesji. Brak takiego działania uniemożliwi bowiem dalsze prowadzenie działalności w zakresie tego wyrobu.

Niedawne i nadchodzące zmiany w SENT – podsumowanie

Szczecin, 02 grudnia 2024 r.

1. Zmiana przepisów o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym

1 listopada br. weszła w życie nowelizacja ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, która m.in. wprowadziła obowiązek przesyłania zgłoszeń do systemu SENT przez przewoźników z państw trzecich. Obowiązek ten dotyczy wszystkich przewoźników niemających siedziby w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), którzy wykonują międzynarodowy przewóz drogowy towarów na terytorium Polski (przywozy, wywozy i tranzyty). Wymóg ten jest niezależny od obowiązku zrobienia „zwykłych” zgłoszeń SENT przez podmioty wysyłające i odbierające; dotychczasowe obowiązki tych podmiotów nie ulegają zmianie, a jedynie są uzupełniane (dublowane) przez dodatkowe zgłoszenia przewoźników zagranicznych.

2. Założenia do projektu nowelizacji ustawy o SENT

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów znajduje się obecnie zapowiedź projektu nowelizacji ustawy o SENT. Zgodnie z opublikowanymi założeniami, najważniejszą z planowanych zmian ma być wprowadzenie kar pieniężnych dla wszystkich podmiotów odbierających, które we właściwym terminie nie zamkną zgłoszenia przewozu lub uczynią to w nieprawidłowy sposób. Stanowi to istotne zwiększenie rygoryzmu dotychczasowych regulacji, które przy wewnątrzkrajowych przewozach towarów przewidywały kary za brak zamknięcia SENT jedynie w przypadku transportów paliw opałowych oraz gazu płynnego LPG.

Dodatkowo projekt ten ma zlikwidować wyłączenie z SENT dla transportów będących przesunięciami międzymagazynowymi – wdrożenie tego rozwiązania będzie oznaczało, że monitorowaniu będą podlegały również przewozy towarów wrażliwych pomiędzy lokalizacjami tego samego podmiotu. Projekt tej nowelizacji przewiduje także objęcie systemem SENT przewozów betonu gotowego do wylania do wszystkich podmiotów odbierających, w tym również osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Dokładna treść tego projektu nie została jeszcze opublikowana; nie jest więc jasne kiedy dokładnie mógłby on wejść w życie. Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez Ministerstwo Finansów może to nastąpić najwcześniej wiosną 2025 r.

3. PUESC – wymóg zaawansowanego dostępu do zamykania zgłoszeń SENT

Niezależnie od opisanych wyżej zmian prawnych, z dniem 1 lutego 2025 r. zmienią się także techniczne zasady funkcjonowania PUESC w zakresie potwierdzeń dostarczenia towarów (zamknięć SENT). Począwszy od tego dnia wysyłka komunikatu „SENT_EDIT Uzupełnienie, aktualizacja, zamknięcie, anulowanie” będzie możliwa wyłącznie przez podmioty zarejestrowane dla potrzeb SENT, posiadające zaawansowany (rozszerzony) dostęp do PUESC. Podmioty realizujące obowiązki w ramach SENT powinny więc możliwie szybko przeprowadzić weryfikację posiadanego obecnie zakresu rejestracji i uprawnień na PUESC i w razie jakichkolwiek braków dokonać odpowiedniej aktualizacji.

Zmiany legislacyjne

Szczecin, 05 lipca 2023 r.

Szanowni Państwo,

w związku z planowanym wprowadzeniem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia nieprawidłowości w obrocie niektórymi towarami oraz usprawnienia funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej, chcielibyśmy poinformować o nowych obowiązkach, które będą dotyczyły również Państwa.

Nowe regulacje prawne przewidują w szczególności:

  • obowiązkową rejestrację miejsc dostarczenia oleju napędowego (aktualnie dotyczy to wyłącznie paliwa opałowego),
  • przekazywanie stanu liczników urządzeń pomiarowych/odmierzaczy przez stacje paliw,
  • objęcie systemem SENT każdego przewozu paliwa (także dla podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej oraz bez względu na ilość paliwa w przesyłce),
  • nowe sankcje za nieprzestrzeganie obowiązków ustawowych,
  • planowany jest również nowy rejestr miejsc odbioru paliwa oraz interfejs niezbędny dla przesyłania danych o stanach liczników urządzeń przez stacje paliw które wybiorą możliwość ich przesyłania bezpośrednio z POS (point of sale) – terminali stosowanych na stacjach paliw do obsługi transakcji sprzedaży.
  • wprowadzenie tzw. zakładowych stacji paliw ciekłych (także np. dzierżawionych), również kontenerowych – o łącznej pojemności zbiorników co najmniej 2,5 m³, służących do zaopatrywania w paliwa pojazdów, w tym ciągników i maszyn rolniczych, maszyn nieporuszających się po drogach;
  • zgłoszenie ww. stacji do nowopowstałego rejestru pod rygorem nałożenia kary;
  • zmiana progu dopuszczalnej niezgodności pomiędzy ilością towaru zgłoszonego w SENT a ilością faktycznie stwierdzoną w trakcie kontroli;
  • ww. niezgodności powstałe z powodu np. niedokładnie wpisanej ilości przy załadunku, błędnie podanej ilości przez odbiorcę przy rozładunku;
  • kary, nakładane przez Krajową Administrację Skarbową, będą występowały nawet w przypadku jakiejkolwiek literówki.

Aby wesprzeć Państwa w przygotowaniu się do planowanych zmian, możemy pomóc w zakupie wymaganych prawem zbiorników. Większość zmian ma wejść w życie w terminie 12 miesięcy od opublikowania nowelizacji w Dzienniku Ustaw. Zapewniamy, że w momencie opublikowania ostatecznej wersji ustawy prześlemy do Państwa kolejne informacje.

Jeśli będą Państwo mieli jakiekolwiek pytania dotyczące ww. zmian, prosimy o kontakt z nami pod adresem k.czerwinska@oktan-energy.pl lub pod nr telefonu: 91 814 21 08.

Link do projektu ustawy.