02 grudnia 2024
1. Zmiana przepisów o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym
1 listopada br. weszła w życie nowelizacja ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, która m.in. wprowadziła obowiązek przesyłania zgłoszeń do systemu SENT przez przewoźników z państw trzecich. Obowiązek ten dotyczy wszystkich przewoźników niemających siedziby w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), którzy wykonują międzynarodowy przewóz drogowy towarów na terytorium Polski (przywozy, wywozy i tranzyty). Wymóg ten jest niezależny od obowiązku zrobienia „zwykłych” zgłoszeń SENT przez podmioty wysyłające i odbierające; dotychczasowe obowiązki tych podmiotów nie ulegają zmianie, a jedynie są uzupełniane (dublowane) przez dodatkowe zgłoszenia przewoźników zagranicznych.
2. Założenia do projektu nowelizacji ustawy o SENT
W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów znajduje się obecnie zapowiedź projektu nowelizacji ustawy o SENT. Zgodnie z opublikowanymi założeniami, najważniejszą z planowanych zmian ma być wprowadzenie kar pieniężnych dla wszystkich podmiotów odbierających, które we właściwym terminie nie zamkną zgłoszenia przewozu lub uczynią to w nieprawidłowy sposób. Stanowi to istotne zwiększenie rygoryzmu dotychczasowych regulacji, które przy wewnątrzkrajowych przewozach towarów przewidywały kary za brak zamknięcia SENT jedynie w przypadku transportów paliw opałowych oraz gazu płynnego LPG.
Dodatkowo projekt ten ma zlikwidować wyłączenie z SENT dla transportów będących przesunięciami międzymagazynowymi – wdrożenie tego rozwiązania będzie oznaczało, że monitorowaniu będą podlegały również przewozy towarów wrażliwych pomiędzy lokalizacjami tego samego podmiotu. Projekt tej nowelizacji przewiduje także objęcie systemem SENT przewozów betonu gotowego do wylania do wszystkich podmiotów odbierających, w tym również osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Dokładna treść tego projektu nie została jeszcze opublikowana; nie jest więc jasne kiedy dokładnie mógłby on wejść w życie. Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez Ministerstwo Finansów może to nastąpić najwcześniej wiosną 2025 r.
3. PUESC – wymóg zaawansowanego dostępu do zamykania zgłoszeń SENT
Niezależnie od opisanych wyżej zmian prawnych, z dniem 1 lutego 2025 r. zmienią się także techniczne zasady funkcjonowania PUESC w zakresie potwierdzeń dostarczenia towarów (zamknięć SENT). Począwszy od tego dnia wysyłka komunikatu „SENT_EDIT Uzupełnienie, aktualizacja, zamknięcie, anulowanie” będzie możliwa wyłącznie przez podmioty zarejestrowane dla potrzeb SENT, posiadające zaawansowany (rozszerzony) dostęp do PUESC. Podmioty realizujące obowiązki w ramach SENT powinny więc możliwie szybko przeprowadzić weryfikację posiadanego obecnie zakresu rejestracji i uprawnień na PUESC i w razie jakichkolwiek braków dokonać odpowiedniej aktualizacji.
© Oktan Energy Ltd. 2024 | Polityka prywatności
design by: virtualpeople